SVANEBLOD beskriver balletdanserens liv, tanker og dans. Mads Ole Rode Erhardtsens musik bliver kunstens sprog og står som modsætning til den danske jantelov, middelmådigheden og øjebliksberømmelsen.
SVANEBLOD er lavet efter 5 års research i Danmark og udlandet af instruktør og teaterleder Hanne Teap Friis og dramatiker Tomas Lagermand Ludme, og er med en stjernespækket kunstnerisk besætning sikker på at blive en kæmpe scenisk og musisk oplevelse.
EN STJERNE FØDES Man kalder ham for “ballettens mester”. Den danske balletdanser Erik Bruhn (1928-86) stod på de største scener og fortryllede publikum med klassikere som “Nøddeknækkeren”, “Svanesøen”, “Tornerose” og “Sylfiden”. Men det var ikke kun en dans på roser. Erik var en ener. Dansen var altomsluttende og Erik voksede sig, som den grimme ælling, til en kontroversiel og fandens dygtig svane, der aldrig stillede sig tilfreds i jagten på det sublime. SVANEBLOD er en rejse ud af den trygge danske andedam til New York, Paris og de internationale balletter. En fortælling om en kunstners kamp med sig selv, sin krop og omverdenen. En historie om jantelov, den totale dedikation, ensomhed og repetitionens glæde.
MUSIKKEN AKKOMPAGNERER
Filmsekvenser med Erik vil blive akkompagneret af nykomponeret musik, der optræder live i dette musikdramatiske stjerneportræt. Erik fremkaldes ikke direkte, men tonerne og billederne bliver hans stemme, som den ordløse ballet var hans sprog, mens han levede. Den Reumert-vindende skuespiller Olaf Højgaard vil som sidestykke til filmsekvenser fortælle Eriks historie og skildre de konflikter, der boede i ham og den omverden, som ikke forstod hans projekt. I dag må kunstnere helst ikke larme for meget. Erik måtte også kæmpe for sin kunst, og det kostede SVANEBLOD i en verden, der ville trække ham ned på jorden. Flyv med når Eriks vinger foldes ud i marts.
På scenen: Olaf Højgaard og Mads Ole Rode Erhardtsen (saxofon)
Instruktion og Koncept: Hanne Trap Friis
Manuskript: Thomas Lagerman Lundme
http://www.freezeproductions.dk/